και γεννηθήτω φως . . .

Κοίτα τι σούναι καμμιά φορά κένα παραμυθάκι που μας μάθανε το στοιχειώσαμε μύθους και κατάρες το τυλίξαμε μυστικά ψιθύρους, αράχνες υφάντρες κείπαμε στο φεγγάρι το στολίσει χλωμάδες και δροσούλες. Νάσου που ρίζωσε και πέταξε μπουμπούκια μυρωδάτα μέσαπο μυαλά μυστήρια, καρκιούλες σκοτεινές και βάλθηκα να το βαφτίξω. σύμβολα το ζώσω, νογήματα μεάλα, μπας και σας πείσω οτι ο Κόσμος από σας κρατιέται κιοτι σεις τον σπρώχνετε και πάει. φωτιά ποκείνη που δεσβήνει σας φωτίσω τις λεξούλες ποκείνες τις πρώτες που γραφτήκαν να διαβάστε λίγο πριν τυφλωθούν τα ματάκια σας. φωνούλα να κράξετε τόνομά σας νακουστεί πριν ξεχάσετε πως σας λένε. σας γυμνάσω τα μπρατσάκια τους Ουρανούς βαστήξετε να νιώστε μεγάλοι και σπουδαίοι λίγο πριν πέσουν να σας πλακώσουν.

ἡ Κηρ (τῆς Κηρός) = η θεά του θανάτου ή της μοίρας, όθεν το πεπρωμένον, ο θάνατος, ο όλεθρος. Κηριτρεφείς άνθρωποι = οι τρεφόμενοι μετά της Κηρός.
Κηραίνω = καταστρέφω, κεραϊζω
κηρεσσιφόρητος = ο φερόμενος υπό των Κηρών (= των Μοιρών)
το Κῆρ (του κῆρος, συνηριμένο εκ του κέαρ) = η καρδιά
κήροθι = από καρδιάς, με όλη μου την καρδιά
ο κηρός = ο κηρός των μελισσών, κήρινθος = τροφή των μελισσών
το κήρωμα = παν κατασκευασμένον εκ κηρού

κηρύσσω (παθ. μέλλοντας: κηρυχθήσομαι) = αγγέλω, εξυμνώ, εγκωμιάζω, δημόσια
κῆρυξ (του κήρυκος) = καθόλου δημόσιος αγγελιαφόρος. Κύριον έργον των κηρύκων ήτο να συγκαλούν την Συνέλευσιν. Ούτοι εκράτουν το λεγόμενον Σκήπτρον. Εθεωρούντο πρόσωπα ιερά και απαραβίαστα ως διατελούντες υπό την προστασίαν του Διός.
καρκαίρω = αντηχώ
σκήπτρον (δωρ. σκάπτον) = ράβδος, βακτηρία. Σκήπτρον επίσης ελάμβανον από των χειρών του κήρυκος οι εγειρόμενοι δια να ομιλήσουν (κατά τις συνελεύσεις). Σκηπτούχος, σκηπτοβάμων, σκηπτροφόρος, ομηρ.: σκηπάνιον

Φτού σου μωρέ μαθάκια μου // πλέξε ψυχούλα υφάντραμου
μαθάκιανθρωποφάγα // τοστραφτερόν ιστόνα
Μαθάκια πλήρη ονείρατα // νάρθου ποδώ οι λαχτάρες μου
ανοίξτε νακοιτάτε // ντυμένες αραχνούλες

Σάββατο 4 Δεκεμβρίου 2010

καθ' ἐκάστην ἡμέραν αὐτοαναλίσκεται ὁ βίος καὶ μέρος αὐτοῦ καταλείπεται ἔλαττον

Υπάρχει μια ιστορία για έναν παλιό βασιλιά του Βυζαντίου, τον Νικηφόρο Φωκά।Από σόι ευγενών ο Νικηφόρος έγινε στρατιώτης και έφτασε να γίνει μέχρι και στρατηγός με νίκες πολλές και κατορθώματα στα πεδία των μαχών που λίγο μας ενδιαφέρουν। Το ενδιαφέρον είναι ότι ο Νικηφόρος ήταν πολύ ασκητικός και αφού έμεινε χήρος πολύ νέος ορκίστηκε αγαμία για το υπόλοιπο του βίου του και οι ιστορικοί της εποχής παραδίδουν ότι είχε έντονο πόθο να μονάσει। Έλα όμως που δεν τα είχε υπολογίσει καλά। Πεθαίνει ο προηγούμενος αυτοκράτορας, ο Νικηφόρος επιστρέφει στην Πόλη για τα διαδικαστικά, βλέπει την αυτοκράτειρα Θεοφανώ και παθαίνει το κοκομπλόκο το ίδιο, μιας που η Θεοφανώ ήταν μια καύλα όρθια και της προτείνει να την παντρευτεί। Άλλο που δεν ήθελε αυτή αφού ο Νικηφόρος ήταν ο καλλίτερος για να υπερασπιστεί τα συμφέροντα της। Την παντρεύεται λοιπόν ο έρμος και γίνεται αυτοκράτορας। Αυτό που δεν έχουμε αναφέραι ως τώρα είναι ότι ο Νικηφόρος είχε πνευματικό τον θρυλικό άγιο Αθανασίο τον Αθωνίτη και μάλιστα του είχε δώσει ένα μεγάλο μέρος των λαφύρων της ανακατάληψης της Κρήτης για να πάει στον Άθω και να φτιάξει ένα μοναστήρι, τη μονή της Μεγίστης Λαύρας, όπου θα πήγαινε και ίδιος να μονάσει μετά το πέρας της εκστρατείας। Έχουμε ήδη πει όμως τι έγινε μετά την εκστρατεία। Ο Νικηφόρος έγινε βασιλιάς αλλά συνέχισε να ζει σαν ασκητής, κοιμώμενος στο πάτωμα, ντυμένος με τρίχινο ράσο και ενδίδοντας βέβαια κάθε τόσο στα θέλγητρα της Θεοφανώς φορτωμένος τύψεις γιατί θυμόταν τους όρκους που είχε δώσει। Συνέχισε να θέλει να μονάσει αλλά κάθε φορά που το αποφάσιζε έδινε και μια νέα αναβολή γιατί είχε δουλειές να κάνει και δε μπορούσε να αφήσει τη διοίκηση της αυτοκρατορίας στον κάθε βλάκα και είχε έργο να παραδώσει και μάχες να δώσει και αφού τα τελείωνε όλα αυτά θα πήγαινε στο μοναστήρι που έχτιζε ο Αθανάσιος। Και τελικά συνέβη το μοιραίο। Ο στρατηγός που δεν νικήθηκε από κανένα στρατό νικήθηκε από ένα μουνί। Η Θεοφανώ τα έφτιαξε με τον ανηψιό του , που ήταν και ωραίο παιδί ενώ ο ίδιος ήταν ασκημάνθρωπος, τον δολοφόνησαν άνανδρα και πούστικα και ο ανηψιός έγινε αυτοκράτορας। Άρα λοιπόν βρες τι είναι αυτό που θες και κάνε το πριν να είναι αργά। Είναι μερικές φορές που δεν ξέρεις και δε μπορείς να αποφασίσεις γιατί η ζωή κυλάει γρήγορα και έχεις υποθέσεις να διεκπεραιώσεις και μετά θα βγάλεις το πρώτο εισιτήριο για τον τόπο που σε αναπαύει, έχεις υποσχέσεις να τηρήσεις σε ανθρώπους που σου φέρθηκαν καλά και μετά θα στραφείς σε αυτούς που γλυκαίνουν την καρδιά σου, έχεις πτυχία να πάρεις και μετά θα γράψεις τραγούδια, έχεις δόξα πολύ να δρέψεις και μετά θα ανέβεις στις βουνοκορφές। Και στο τέλος φτάνει η στιγμή που διαπιστώνεις ότι τέλειωσαν τα ψέματα και δεν πήγες ποτέ στον τόπο που σε ανέπαυε, δε βρέθηκες με τους ανθρώπους που λαχταρούσες, δεν έγραψες τα τραγούδια, δεν ανέβηκες στις βουνοκορφές και δε μπορείς πλέον να κάνεις κάτι। Μάθε να ξεχωρίζεις την καλή δουλειά από τη μεγάλη δημιούργια

4 σχόλια:

  1. "Και αν ακόμα τα χρόνια της ζωής σου ήταν τρεις χιλιάδες ή δέκα φορές τρεις χιλιάδες, να θυμάσαι ότι κανείς δεν χάνει άλλη ζωή από εκείνη που ζει, τώρα, ούτε και ζει άλλη από εκείνη που χάνει. Είναι ίσες, λοιπόν, οι προθεσμίες, είτε μεγάλης είναι είτε μικρής διάρκειας. Το παρόν ανήκει σε όλους. Με τον θάνατο χάνουμε το παρόν, που η διάρκειά του είναι απειροελάχιστη. Κανείς δεν χάνει το παρελθόν ή το μέλλον, μια και δεν μπορούν ν'αφαιρέσουν από κανένα κάτι που δεν το έχει. Να θυμάσαι πως όλα τα πράγματα περιστρέφονται, και πως ξαναγυρνούν για να περιστραφούν, γράφοντας τις ίδιες τροχιές, και πως για ένα θεατή δεν έχει σημασία πόσον καιρό τα βλέπει, έναν αιώνα, δύο, είτε στον αιώνα τον άπαντα..." (Μάρκος Αυρήλιος, Εις εαυτόν, 14). Μέσα σε κάτι γραφτά του Μπόρχες είχα βρει τα παραπάνω, που θα άρεσαν πολύ και στον Πλάτωνα είμαι βέβαιος, αλλά και μένα μου αρέσουν σαν όλα τα κυκλικά πράγματα αφού μαρέσει πολύ να πλάθω κουλουράκια. Επικαλούμενος λοιπόν την αυθεντία των δύο παραπάνω επιφανών ανδρών δε μπορώ παρά να διατρανώσω πως η ιστορία του κόσμου είναι η ιστορία ενός και μόνου ανθρώπου και πως τα πεπρωμένα του Έντγκαρ Άλαν Πόε, των Βίκινγκς, του Ιούδα του Ισκαριώτη, της Βιβιέν Γουέστγουντ και του Βασιλάκη του Περδίου είναι ένα και το ίδιο πεπρωμένο-το μοναδικό που είναι δυνατό. Αρκετά λοιπόν για λαμπρές νίκες, αστρώλουστους πεφωτισμένους δημιουργικούς οργασμούς του πνεύματος.
    //
    Σαν έτοιμος από καιρό, σα θαρραλέος,
    σαν που ταιριάζει σε που αξιώθηκες μια τέτοια πόλι,
    πλησίασε σταθερά προς το παράθυρο,
    κι άκουσε με συγκίνησιν, αλλ' όχι
    με των δειλών τα παρακάλια και παράπονα,
    ως τελευταία απόλαυσι τους ήχους,
    τα εξαίσια όργανα του μυστικού θιάσου,
    κι αποχαιρέτα την, την Αλεξάνδρεια που χάνεις
    //
    Αν και μεταξύ μας, ο Φωκάς ήταν μεγάλος κλάπας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ένα πράγμα για το οποίο είμαι βέβαιος και δεν χρειάζεται να πράξω τα δέοντα για να το αποδείξω είναι το ότι δεν ονομάζομαι Φωκάς.

    κλάπας - αυθεντία - επίκληση - δημιουργικός οργασμός του πνεύματος - μουνί - προδοσία - κουλουράκια - επιφανείς άνδρες - ζωή - ανάπαυση - άνθρωποι που γλυκαίνουν την καρδιά σου - ......

    Μπορώ να πω ότι συγκινούμαι πολύ....ναι ,μόλις διάβασα αυτές τις λεξούλες,μου ήρθε απίστευτη διάθεση για έναν μεταμεσονύχτιο διανοητικό αυνανισμό!

    Έχουμε όλοι γνωρίσει ανθρώπους οι οποίοι σχεδιάζουν ταξίδια και κάνουν όνειρα για το πως θα φύγουν από τον τόπο τους,για το πως θα πάνε εκεί....για το πως θα κάνουν αυτό....για το πως θα.....για το πως.....για το....για............δεν κατάλαβαν ίσος ότι αυτός ο τόπος που είναι,είναι ο τόπος που ψάχνουν.Δεν κατάλαβαν πως οι άνθρωποι που λαχταρούν είναι δίπλα τους και πως τα τραγούδια που νομίζουν πως δεν γράψαν είναι τα τραγούδια που τόσο καιρό τραγούδησαν και ακόμα τραγουδούν....το ξέρουν και εκείνοι και εγώ πως η κορφή που ψάχνουν είναι μέσα τους.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Διαβάζοντάς τα όλα αυτά αναρωτιέμαι τι μπορεί να ήταν άραγε αυτό που κάρφωσε στο μυαλουδάκι του Φωκά ένα ¨post it¨ ώστε να μην ξεχάσει ότι θέλει να μονάσει!Μετά μάλιστα από τόσες νίκες στα πεδία των μαχών!Πόσους θανάτους κρύβει άραγε από πίσω η λέξη ¨νίκες¨(ανεξαρτήτως κινήτρου);Και ας δεχτώ ότι μετανόησε και ήθελε με κάποιο τρόπο να εξιλεωθεί.Ηταν η απόφαση του σθνειδητή ή απλά ήταν μιά απόφαση που του χρύσωνε το χάπι για να συνεχίσει τη ζωούλα του μέχρις ότου φτάσει τάχαμου η ώρα για να υλοποιήσει αυτή του την απόφαση;Θέλει άραγε χρονοδιάγραμμα για να απέχεις από τα εγκόσμια και να μονάσεις;Μήπως του έλειπε το πάθος;Μήπως το πάθος είναι αυτό που μας λείπει και είμαστε μαγκωμένοι-ίσως και γατζωμένοι-από τα γρανάζια του συστήματος που μας επιτάσσει την όποια αναβολή στα ¨θέλω¨ μας;
    Το πάθος θεωρώ λοιπόν έλειπε και από το Φωκά.Ο ασκητισμός γι'αυτόν ίσως ήταν άλλη μια μάχη,ένα προσωπικό στοίχημα για την ικανοποίηση του ¨εγώ¨ του.Ειδάλλως ούτε τα διαδικαστικά για την αυτοκρατορία θα τον ενδιέφεραν ούτε θα υπέκυπτε στη Θεοφανώ.Οι πραγματικά πνευματικοί άνθρωποι διακρίνουν την εσωτερική ομορφιά στους ανθρώπους και όχι στα εξωτερικά καλλωπίσματα της όποιας Θεοφανώς!
    Το πάθος και η ισχυρή θέληση είναι τα δύο τεινά που θα έπρεπε να φωτίζουν το δρόμο στην επίγεια ζωή μας...Ας αναζητήσουμε λοιπόν αυτά που πραγματικά μας αντιπροσωπεύουν και να τα επιδιώξουμε πριν να είναι αργά...Ας δώσουμε το κίνητρο στους μεταγενέστερους ιστορικούς να μιλούν όχι για όλα εκείνα που θα θέλαμε να κάνουμε,αλλά για όλα εκείνα που όντως κάναμε...!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Η Σατραπεία

    Τι συμφορά, ενώ είσαι καμωμένος
    για τα ωραία και μεγάλα έργα
    η άδικη αυτή σου η τύχη πάντα
    ενθάρρυνσι κ’ επιτυχία να σε αρνείται·
    να σ’ εμποδίζουν ευτελείς συνήθειες,
    και μικροπρέπειες, κι αδιαφορίες.
    Και τι φρικτή η μέρα που ενδίδεις,
    (η μέρα που αφέθηκες κ’ ενδίδεις),
    και φεύγεις οδοιπόρος για τα Σούσα,
    και πηαίνεις στον μονάρχην Aρταξέρξη
    που ευνοϊκά σε βάζει στην αυλή του,
    και σε προσφέρει σατραπείες και τέτοια.
    Και συ τα δέχεσαι με απελπισία
    αυτά τα πράγματα που δεν τα θέλεις.
    Άλλα ζητεί η ψυχή σου, γι’ άλλα κλαίει·
    τον έπαινο του Δήμου και των Σοφιστών,
    τα δύσκολα και τ’ ανεκτίμητα Εύγε·
    την Aγορά, το Θέατρο, και τους Στεφάνους.
    Aυτά πού θα σ’ τα δώσει ο Aρταξέρξης,
    αυτά πού θα τα βρεις στη σατραπεία·
    και τι ζωή χωρίς αυτά θα κάμεις.

    (Κ.Π. Καβάφης, Από τα Ποιήματα 1897-1933, Ίκαρος 1984)

    ΑπάντησηΔιαγραφή